Beli Stroller Bayar Ansuran, Patuh Syariah Ke?

Beberapa orang whatsapp saya bertanyakan berkenaan stroller. Selepas bagi harga bayar bulanan vs harga outright terus tak berminat kerana dikatakan banyak makan riba.

So kalau makan riba sedikit sahaja, halal ke? jadi saya tergelak dan terangkan panjang lebar di whatsapp.

Dalam posting kali ini, saya ingin menerangkan bayar ansuran stroller movon ni patuh syariah ke?

Jom saya terangkan lebih mendalam, jadi jom baca sampai habis.

Jenis Riba dalam Islam

Dalam islam riba terbahagi kepada dua, iaitu riba ribawi yang melibatkan matawang seperti forex dan emas, kedua riba interest (bayar balik lebih tinggi daripada pinjam).

Yang nak bincangkan hari ini ialah riba yang kedua, pinjam dan bayar balik dengan harga lebih tinggi.

Movon Stroller Baby Ansuran Patuh Syariah

Dalam movon, merupakan kontrak sewa beli, iaitu kontrak secara jual beli yang sah. Bukan kontrak bayar ansuran. Dimana kontrak sewa beli ini anda boleh sewa dengan pihak movon dengan harga RM89 sebulan selama 3 tahun. Selepas tamat 3 tahun stroller tersebut menjadi pemilikan anda sepenuhnya, bukan lagi milik movon kerana kontrak tamat 3 tahun dengan bayaran serendah RM89 sebulan.

Kesimpulan

Anda boleh baca lebih lanjut berkenaan kontrak sewa beli dalam islam, mufti dan cedikiawan kewangan islam telah membahas secara detail berkenaan ini. Kontrak ini juga sama dengan kotrak yang ada pada coway, cuckoo, skmagic dan seangkatan dengannya yang mengamalkan kontrak secara sewa beli.

Postingan Terkait

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Formulir Kontak

Nama

E-mel *

Mesej *